martes, 16 de noviembre de 2010

16 de novembre del 2010

Avui m'agradaria tornar a fer referència als Power Points de classe en els quals s'afirma que les TIC ajuden en el desenvolupament de les 3 àrees d'Educació Infantil que proposa el Currículum.
Quan parlem de la "descoberta d'un mateix", com bé diu la frase, és d'un mateix. En aquesta àrea, una de les qüestions que més s'han de treballar té a veure amb els hàbits que han d'adoptar els nens/es petits com ara la higiene, l'alimentació, la rutina diària, etc. I ara, cito textualment el que diu al power: Hàbits d'autonomia personal: apagar, encendre, neteja... M'agradaria saber què hi ha darrera d'aquests punts suspensius perquè no veig que hi hagi més hàbits inclosos. Apagar i encendre l'ordinador és un hàbit que millora la relació amb un mateix i amb els altres? I pel que fa a la neteja, quina neteja? No he entès bé a què pot fer referència. Netejar-se les mans per fer servir l'ordinador? O netejar la pantalla de l'ordinador en el cas que estigui bruta?
Fent una hora a la setmana d'ordinador, no crec que es fomenti cap hàbit encara que els petits sàpiguen que aquest s'ha d'encendre i apagar quan s'utilitza.

Pel que fa al coneixement del cos, tampoc crec que sigui addient de fer-ho a través d'un ordinador quan es pot fer a classe de psicomotricitat (que dóna resultats més òptims).
Amb les capacitats cognitives estaria més d'acord, ja que l'atenció, la percepció i la memòria es poden treballar amb tecnologies de la comunicació.

Si passem a una altra àrea, la d'Intercomunicació i llenguatge, em trobo amb el mateix. Hi ha coses que no entenc. Crec que la iniciació a la lectura i escriptura no té cabuda a les TIC. Els nens han d'aprendre a llegir a base d'escriure lletres i paraules a mà perquè així estem fent dues feines alhora: la de millorar la seva cal·ligrafia i la de distingir lletres i sons per després poder iniciar-se en la lectura.
Si partim de la base que els nens han d'estar davant d'un teclat, anem malament. Davant d'un teclat s'hi han de trobar a Primària, quan ja comencin a tenir soltura en aquests àmbits. I, a més, com llegiran? Des d'un ordinador? Els experts recomanen intentar no llegir davant d'una pantalla; és més còmode per tots poder llegir en un full de paper i així no ens fem mal a la vista. Tot i així, en el llenguatge matemàtic veig correcte el seu ús amb les TIC pel fet que els nens poden disfrutar més de les matemàtiques amb l'ordinador i així fomentem les ganes per aquesta assignatura que té tan poc èxit en edats primerenques.

Per acabar, el que tampoc veig correcte és l'ús de les tecnologies amb el llenguatge plàstic com diu a la presentació del power. Com potencies la plàstica davant d'un ordinador? Si el que els agrada als nens/es és agafar llapissos, pintura, retallar papers... és diferent agafar el Paint amb el qual ells no poden experimentar amb les mans, només utilitzen la vista.

En resum, crec que a Educació Infantil s'ha de potenciar la feina amb els 5 sentits i no amb 2. Està molt bé i queda molt "guai" tenir ordinador a la classe i una pissarra digital d'última moda, però centrem-nos més en les necessitats dels nens petits (que, de fet, són els protagonistes) i no en les tecnologies. Tothom sap que vivim en un món de tecnologies i cada vegada són més presents en la nostra vida quotidiana, però pràcticament a cada casa hi ha un ordinador i els nens ja tenen més oportunitats per fer-lo servir, no només a l'escola. No només val potenciar el sentit visual i l'auditiu, també existeixen el sentit del tacte, el sentit de l'olfacte i el sentit del gust.

No ens tanquem amb els ordinadors i les TIC. Tenim 5 sentits!